Blogimarkkinoinnin saloja

Blogimarkkinoinnin saloja

Blogit ovat nykyisin erityisen suosittuja markkinointikanavia ja suosittu blogi voikin saavuttaa merkittävän kohdennetun kuluttajaryhmän. Suositun bloggarin sanoilla voi olla yllättävää vaikutusta jonkin tuotteen tai palvelun menekille. Kaikista suosituimmat bloggarit luovat trendejä ja näyttävät suuntaa esimerkiksi muodin tai sisustuksen saralla, joten ei olekaan ihme, että blogit ovat niin kovin suosittuja markkinointikanavia.
Blogimainonta ei kuitenkaan ole yleensä ilmaista eikä välttämättä edes kovin edullista – yksi blogipostaus suositussa blogissa saattaa maksaa tuhansia euroja. Kannattaakin miettiä, onko blogimainonta kuitenkaan aina se kaikista kustannustehokkain tapa mainostaa omia tuotteita ja palveluita? Toisaalta moni vähemmän suosittu bloggaaja saattaa myös mainostaa jopa pelkkiä tuotelahjoja vastaan, mutta tällöin postauksen saavuttama kohderyhmä ei välttämättä ole niin kovin suuri kuin suosituimmilla blogeilla.

Vinkkimme blogimarkkinoinnin osalta

– Mieti millaista kohderyhmää blogilla todennäköisesti on – vastaako blogin kohderyhmä sitä asiakaskuntaa, jonka haluat mainonnalla saavuttaa?

– Vertaile blogimainonnan kustannustehokkuutta muihin vaihtoehtoihin – mieti mitä muuta voisit saada samalla rahalla?

– Erilaiset kilpailut ja arvonnat keräävät usein blogissa lukijoita ja osallistujia. Voisitko kenties lahjoittaa jotakin tällaista arvontaa varten?

– Vertaile blogien LRT-lukuja ja pyri selvittämään kuinka suosittu blogi on.

– Usein sisältömarkkinointi toimii bannerimainontaa paremmin, joten suunnittele yhdessä bloggarin kanssa blogin sisältöön soveltuvaa markkinointia, jossa bloggaaja kertoo tuotteesta tai palvelusta omin sanoin.

– Jos sinulla on esimerkiksi kampaamo, kutsu paikkakunnalla asuva suosittu bloggaaja kokeilemaan palvelujasi postausta vastaan. Samanlainen markkinointi voi toimia myös vaikkapa kynsistudion tai hierojan kohdalla.

– Muista käyttää markkinoinnissa hyödyksi myös bloggaajan mahdollisia some-kanavia, kuten Facebookia ja Instagramia. Facebookissa jaetut postaukset leviävät helposti ja mielenkiintoisia postauksia jaetaan käyttäjien kesken innokkaasti. Jos bloggari on erityisen hyvä valokuvaaja, näkyvyys esimerkiksi bloggarin Instagram-sivulla voi tuoda runsaastikin lisänäkyvyyttä kampanjallesi.

– Mieti millaiset ankkuritekstit ja avainsanat ovat tärkeitä markkinointipostauksissa ja mille sivuille bloggareiden kannattaa linkittää – puhutaan niin sanotuista brändiin liittyvistä avainsanoista sekä rahaan liittyvistä avainsanoista – selvitä, mitä nämä avainsanat voisivat oman yrityksesi osalta olla ja miten niitä kannattaisi käyttää missäkin blogissa. Linkittämiseen tulee kiinnittää suurta huomiota, koska väärin tehtynä se voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyä.

– Bloggaajat saavat yleensä runsaasti yhteistyöpostauksia – ainakin, jos puhutaan suosituimmista bloggareista. Tästä syystä ei olekaan aivan yhdentekevää, kuinka otat yhteyttä bloggariin. Mieti, miten herätät hänen kiinnostuksensa?

– Missä tahansa blogissa ei kannata mainostaa mitä tahansa. Vaikka toisinaan sanotaan, että kaikenlainen mainos on hyvää mainosta, niin väärin kohdistettu blogimarkkinointi saattaa jopa kääntyä itseään vastaan. Jos vaikkapa muotibloggari mainostaa auton varaosia kehuen niitä maasta taivaaseen, vaikkei hänellä edes olisi omaa autoa, ei tämä lähtökohtaisesti ole välttämättä kaikista hedelmällisin lähtökohta yhteistyölle. Erityisen epäedullinen lähtökohta tämä on esimerkiksi tilanteessa, jossa bloggari on juuri muutama päivä sitten puhunut yksityisautoilua vastaan. Ymmärsitte varmastikin pointin?

– Piilomainonta ei ole eettisen blogimarkkinoinnin näkökulmasta hyväksyttävää, minkä vuoksi sitä tulisikin välttää. On tietyllä tavalla lukijoiden aliarvioimista naamioida yhteistyöpostaukset tavallisiksi postauksiksi ja tällainen toiminta saattaa olla omiaan aiheuttamaan sen, että blogin lukijat menettävät luottamuksensa bloggariin. Kuinka luottaa sellaiseen bloggariin, joka tuntuu kehuvan mitä tahansa rahallista korvausta vastaan? Ja kuinka luottaa sellaiseen bloggariin, joka ei rehellisesti kerro jonkin postauksen sisältävän kaupallista yhteistyötä, vaikka lukijat voivat helposti arvata asioiden todellisen laidan?

– Käytä mielikuvitustasi suunnitellessasi blogimarkkinointia bloggaajien kanssa ja kokeile rohkeasti uusia asioita. Vaikka blogimarkkinointiin liittyy hankaliakin asioita, ovat blogit tästä huolimatta erinomaisia kanavia oman viestin esille tuomiseksi.